Manuele Lymfedrainage VODDER

Wat is lymfedrainage?

Het menselijke lichaam bestaat voor 2/3 uit  vocht. Dit vocht bevindt zich in en rondom alle lichaamscellen, bloedbanen, lymfebanen en de hersenbanen. Zeer veel processen verlopen  via dit lichaamsvocht. Onder meer het vervoer van zenuwprikkels,  hormonen of schadelijke stoffen (b.v. bacteriën) en het uitwisselen van  stoffen (b.v. bouw-, afbraakstoffen) en/of van gassen (b.v. zuurstof,  koolzuurgas).

Deze processen via het lichaamsvocht noemen we “de waterhuishouding”.

Het lichaam is in een optimaal evenwicht als de waterhuishouding in een optimale conditie verkeert.

Het lymfstelsel (lymfvaten en lymfknopen) speelt een belangrijke rol  bij het scheppen en onderhouden van de ideale leefomgeving voor onze  lichaamscellen. Het is namelijk de lymfe die hierin een voedende,  zuiverende en drainerende rol vervult.

Lymfdrainage is dus een normale, natuurlijke functie in ons lichaam, die echter bemoeilijkt kan worden door ziekte, stress of als gevolg van een ongeval. In dit geval kan de drainage van de lymfe manueel (met  de handen) geoptimaliseerd worden.

De methode Vodder.

De manuele lymfdrainage is een massagevorm, die erop gericht is het lymfstelsel    te stimuleren. Deze stimulatie is nodig om het teveel aan vocht (zichtbaar en    onzichtbaar oedeem) beter c.q. sneller via de lymfbanen af te voeren.

In 1932 ontwikkelde Dr. Emil Vodder, een Deense bioloog, samen met zijn echtgenote,    een voor die tijd revolutionaire therapie: DE MANUELE LYMFEDRAINAGE volgens de methode VODDER. Het bijzondere van de therapie van Dr. Vodder is, dat die niet alleen gericht    is op de drainerende werking van het lymfestelsel, maar voorál op de voedende en zuiverende werking van al het lichaamsvocht.

De Manuele Lymfedrainage volgens de methode Vodder is een zachte massagevorm    en is op het gehele lichaam toepasbaar. Ze heeft als doel de vochtdoorstroming te stimuleren en eventuele stagnatie op te heffen, de immuniteit (weerstand) te verhogen, de stress te verlagen en het hormonale stelsel te optimaliseren.

De waterhuishouding wordt direct beïnvloed door de stimulatie van het lymfesysteem en indirect door het dempen van het verhoogd stressniveau in het lichaam.

De behandelbare klachten.

De Manuele Lymfdrainage volgens de methode Vodder is toepasbaar bij zeer veel    klachten, al dan niet in combinatie met andere therapievormen. Zo behandelen    wij onder andere mensen met:

• Zwellingen (oedeem) ; bvb lymfoedeem, zwellingen na een ongeval of na een operatie (b.v. onderkaakoperatie, borstoperatie).
  • Verstuikingen.
  • Bloeduitstortingen.
  • Spierpijnen en spierletsels.
  • Dystrofieën.
  • Reuma (ontstekingen)
  • Slijtage.
  • Klachten aan het zenuwstelsel ; bvb M.S. , gezichtsverlamming, migraine.
  • Klachten als gevolg van stress ; bvb slapeloosheid, concentratieverlies, constipatie, diarree, hoofdpijn, vruchtbaarheidproblemen.
  • Keel-, neus-, en ooraandoeningen.
  • Huidproblemen ; bvb chronische eczeem, acné, littekens.
  • Longaandoeningen ; bvb chronische bronchitis, longemfyseem, astma.
  • Bloedcirculatiestoornissen; bvb glaucoom, etalageziekte, open wonden.
  • Orgaanklachten ; bvb de lever, de nieren (allergieën), de darmen (ziekte van Crohn), de milt.

Hoe gaat het in zijn werk?

Bij de Manuele Lymfdrainage volgens de methode Vodder wordt ritmisch een heel    zachte, spiraalvormige druk uitgeoefend op de lymfklieren en lymfbanen, waarbij de richting  wordt bepaald door de stroomrichting van het lymfstelsel. Vooral het ritme van deze ‘handgreep’ is erg belangrijk.

Dat ritme moet namelijk exact overeenkomen met het openen en sluiten van de  kleppen in de lymfbanen en in de haarvaatjes, want alleen dan kan al het ‘overtollige’  lichaamsvocht goed worden afgevoerd.

De behandeling, waarbij de patiënt meestal ligt, heeft plaats bij een aangename temperatuur en in een uiterst ontspannen sfeer.  De duur  van de behandeling is afhankelijk van de klacht en zal vrijwel pijnloos zijn.  De behandeling begint, indien nodig, met een uitgebreid gesprek, waarin o.a.    duidelijk zal worden hoe het lichaam (de mens) functioneert. De massage begint bij de lymfklieren in de hals (de basis) gevolgd door, afhankelijk van de klacht, de lymfklieren in de buikstreek, oksels, liezen en/of het gelaat.

Heeft de patiënt klachten buiten deze lymfkliergebieden dan zal daarop een gerichte specifieke behandeling volgen.

Soms wordt er ook gebruikt gemaakt van kinesiotape (zie foto lymfetaping)

Vereniging Manuele Lymfedrainage ad modum Vodder